A légzsák haszna és története

2013-augusztus-12 (hétfő) 20:43:28 | Kategória: Hasznos

A légzsák haszna és története

Mi az a légzsák?

A biztonsági öv után a második legfontosabb utasvédő eszköz. Feladata, hogy ütközéskor az utas fejét, felsőtestét megóvja attól, hogy az autó belső részeinek (műszerfal, szélvédő, kormánykerék, ajtóoszlop) csapódjon.

 

 

A légzsák rövid története:

Az 50-es és 60-as évek baleseti statisztikái felhívták a figyelmet a még nagyobb jármű utas védelemre. Az első műszaki megoldás a biztonsági öv alkalmazása volt. Bár az első szabadalom a felfújható légzsákok területén már az 50-es években megjelent, 1968-ban kezdték el fejleszteni. Vizsgálták, hogy mennyire növeli a légzsák a biztonságot, kiegészítve a biztonsági övvel. A légzsák kifejlesztésében vezető szerepet játszott a Daimler-Benz. A légzsák 1980-as első premierjével a Mercedes-Benz S osztályában a rendszer megkezdte diadalútját: ma már alig képzelhető el egy új autó legalább vezető oldali légzsák nélkül és sok országban ez a passzív védelmi rendszer kötelező felszerelésnek számít. A biztonsági öv 50%-kal, míg légzsákkal együttesen 70%-kal is javíthatja a vezető és utasa esélyeit a túlélésre, illetve az enyhébb fokú sérülések elszenvedését eredményezi egy balesetkor.

Légzsák (airbag) egységei, működése:

A légzsákrendszer 3 fő egységből épül fel:

Első a légzsák, amely különlegesen összehajtott és elhelyezett nejlon alapú anyagból készül.
Második elem a szenzor, amely pontosan érzékeli, mikor kell kinyitni a légzsákot.
Végül a harmadik része a légzsákot felfújó rendszer.

Az első konstrukciókban még csak a gépjárművek kormánykerék-párnájába kerültek légzsákok, majd a későbbiekben már a vezető melletti első ülés műszerfalába is beépítették e nagyobb biztonságot nyújtó eszközt. Az elöl elhelyezkedő légzsákok ütközéskor kb. 300 kilométeres sebességgel, 50 milliszekundum alatt fújódnak fel, és a biztonsági övvel együttesen fejtik ki hatásukat. Az autógyártók különböző biztonsági tesztjeik során azt tapasztalták, hogy a légzsákok elsősorban a frontális, vagyis alapvetően szemből érkező ütközéskor a leghatásosabbak. Az oldalirányú becsapódásnál kevésbé nyújtanak védelmet a gépkocsiban helyet foglalók számára. Éppen ezért a fejlesztések későbbi fázisában már az oldallégzsákok kialakítására helyezték a hangsúlyt. Ezeket az ülésekbe vagy az ajtókba építik be a gyártók. Az oldallégzsákok elég kicsik és 10 milliszekundum alatt kell feladatuk teljesítésére készen állniuk.

A központi vezérlő készülék általában a középső konzol alatt a hajtómű-alagúton található és a légzsák felfújásáért felelős érzékelőket tartalmaz. Az impulzusáramlás csomópontjaira kihelyezett max. 6 légzsák-érzékelő a központi vezérlő készülékkel együttműködve gondoskodik az utasvisszatartó rendszer célzott és idejében történő működtetéséről. A légzsák felfújására akkor kerül sor, ha a rendszer egy adott időtartamon keresztül olyan gyorsulási vagy lassulási értékeket mér, amelyek a megadott paramétereket túllépik. Ha a gyorsulási vagy lassulási értékek a rendszerbe betáplált küszöbértékek alatt maradnak, a légzsák nem fújódik fel.

A légzsákot tulajdonképpen a szilárd hajtóanyagú rakétához hasonló rendszer fújja fel. A nátrium-azid (NaN3) és a salétromsó (KNO3) rendkívül gyorsan reakcióba lép egymással és egy óriási löket forró nitrogéngázt termel. A gáz felfújja a légzsákot, amely szó szerint kirobban a kormányból vagy a műszerfalból. Egy másodperccel később a zsák már le is enged (lyukak vannak rajta), hogy utat engedjen testünknek. Ekkor már jelentősen lecsökkenti a testünkre ható erőket. Ideális esetben az öv 25 centiméterre fogja meg a testet ütközéskor és ennyi hely elegendő a légzsák számára, hogy maximálisan felfújódjon és megvédje a becsapódó testrészt.

Hosszan tartó fejlesztések után megalkották a légzsákok további típusait is. Ilyen többek közt az oldal és függöny légzsák. Az utasbiztonság kérdésére sokat adó gyártók különféle megoldásokat vonultattak fel az oldallégzsákok elhelyezésére. Például a Volvo az ülésekbe építette a kioldószerkezetet és a légzsákot, más gyártók az ajtóba építik a berendezést. Előbbi előnye, hogy a vezető felől nyílik, azaz ebben az esetben van a legtöbb idő a felfújt állapot elérésére. Az oldallégzsák kicsi, mindössze 12 liter térfogatú, mivel ennél nagyobb párna szerencsétlen kilövése már belső sérüléseket okozhatna. A függönylégzsák 1998-ban jelent meg először. Ez a szerkezet már egyformán védi az első és a hátsó utasokat is, mivel az A-oszloptól egészen a C-oszlopig ér. Ha a jármű felborul, a sorozatos ütközések esetén optimális védelmet biztosít. Megvéd az üvegszilánkoktól, a cserjéktől, bokroktól, ráadásul nem csak a fejet óvja, hanem a vállat, mellkast is, így egészíti ki az oldallégzsákot. A sorozatos töréstesztek bebizonyították, hogy a függönylégzsák több mint 80%-kal csökkenti a fejsérülések kockázatát. Ma már található légzsák a műszerfal alatt, hogy megvédje a vezető és utasa térdét, medencéjét a sérüléstől, illetve segít abban, hogy a tehetetlen test ideális helyzetben maradjon, ne csússzon ki az öv alól.

A modern biztonsági övek egy úgynevezett övfeszítővel vannak ellátva, amely együtt működnek a légzsák rendszerrel. Az övfeszítőket is egy gázgenerátor indítja a légzsákvezérlő készülék jelére. Az övfeszítő indítási küszöbe alacsonyabb, mint az elülső légzsáké, azaz adott esetben olyan ütközés alkalmával is működik, amelynek ereje nem elegendő az elülső légzsák felfújásához. Működése során ez a szerkezet előfeszíti a biztonsági övet. Mivel az öv így szorosabban simul a testre, a jármű utasai hamarabb lassulnak a járművel együtt, és a test terhelése egyenletesebben oszlik el a fékezési folyamat teljes időtartamára, s ez által csökken a sérülés veszélye.

A modern biztonsági övek egy úgynevezett övfeszítővel vannak ellátva, amely együtt működnek a légzsák rendszerrel. Az övfeszítőket is egy gázgenerátor indítja a légzsákvezérlő készülék jelére. Az övfeszítő indítási küszöbe alacsonyabb, mint az elülső légzsáké, azaz adott esetben olyan ütközés alkalmával is működik, amelynek ereje nem elegendő az elülső légzsák felfújásához. Működése során ez a szerkezet előfeszíti a biztonsági övet. Mivel az öv így szorosabban simul a testre, a jármű utasai hamarabb lassulnak a járművel együtt, és a test terhelése egyenletesebben oszlik el a fékezési folyamat teljes időtartamára, s ez által csökken a sérülés veszélye.

Fontos tanács!

A jobb első ülésre menetiránynak háttal csak abban az esetben szabad gyermekülést beszerelni, ha előtte a légzsákot kiiktatják, mert súlyos sérüléseket okozhat!

VisszaTovábbi cikkek

A légzsák haszna és története című cikkhez hasonló írás: ADAC megbízhatósági statisztika 2013