Az évtized legnagyobb autósiskolai átverésére derült fény

2013-szeptember-03 (kedd) 21:10:11 | Kategória: Hírek

Az évtized legnagyobb autósiskolai átverésére derült fény

Nyilván sokan várják a múlt héten bejelentetésre került szabálymódosítást, különösen azok, akiknek már meggyűlt a bajuk valamely autósiskola szabályokat áthágó gépjárműoktatójával. Ugyan már öt éve létezik elektronikus rendszer a visszaélések kizárására, mégsem terjedt el, mivel használata nem kötelező.

Az autósiskolák piaca hazánkban igen telített és általában a rövidebbet a tanulók húzzák. Leginkább Budapestre koncentrálódik a súlyos esetek száma, ahol a szakértők szerint a kelleténél jóval több autósiskola üzemel. Ahhoz, hogy egy B kategóriás jogosítványhoz jussunk gyakran 130 ezer Forintot kell kifizetnünk, az egyéb költségekről nem is szólva, az iskoláknál pedig bevált trükk, hogy a reklámokban csak a tanfolyam díját tüntetik fel, ami töredéke ennek az összegnek. További visszaélés az autósiskolák részéről, hogy a tanuló a buktatókkal csak magán a tanfolyamon szembesül, mikorra aláírta az iskolához béklyózó szabályzatot, miszerint iskolaváltás esetén akár 15 ezer Forintot kell kifizetnie. Sokan a szerződést, mint olyat nem is tekintik valódi jognyilatkozatnak, az apróbetűs részekkel is visszaélnek az iskolák, így eljött az ideje a szigorításoknak.

Hartman Ádám szakoktató valamint iskolatulajdonos is megszólalt az ügy kapcsán:

tapasztalatai alapján sok diák az elméleti oktatás után már nem is jelentkezik, mert egyszerűen nincs pénze folytatni a vizsgákat. Ezt megelőzendő az újraírt rendelet alapján a tanfolyam kezdésétől számított kilenc hónapon belül legkésőbb be kell adnia a diáknak jelentkezését az elméleti vizsgára, és azt – szintén az első elméleti órától egy éven, azaz tizenkét hónapon belül – le is kell tennie. Ha ennek nem képes a diák eleget tenni, elveszti a pénzét és kezdheti elölről a folyamatot. Ezen törvénymódosítás csak a 2013. október 1-e után indult tanfolyamokra vonatkozik.

A Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke, Orosz János szerint azonban a "másik oldal", azaz a tanuló sincs egyszerű helyzetben: Augusztus 15-e óta a gépjármű-jogosítvány megszerzéséhez szükséges gyakorlati vizsga megszerzése előtt 580 kilométert kellene hivatalosan vezetni, ám a ténylegesen levezetett kilométerek száma ezt még csak meg sem közelíti. Az elnök véleménye a változtatás korántsem új keletű: közel harminc éve szerepel a hivatalos tanmenetben a hatszáz körüli összesített kilométerszám, ráadásul a 24/2004-es kormányrendeletben, írásban is jóváhagyták, hogy tanóránként és gépjárművenként huszonegy kilométernyi üzemeltetési díjjal kalkulálhatnak az oktatók.

Ezt a díjat természetesen el is számoltatják, csak épp a diákok maradnak ki a dologból, hiszen eddig a vezetési kartonon csupán a gyakorlati óra kezdeti és befejezési időpontja volt feltüntetve, és ugyan egy ideje szerepelt rajta a gépjármű kilométerórájának állása is, csak múlt csütörtök óta vált kötelezővé ténylegesen levezetni minimum 580 kilométert a vizsga előtt. Persze ez sem a legmegfelelőbb eljárás: a lényegesen több papírmunkán túl, a lebukás kockázata is megnő, ha például egy oktató hetekig azt taglalja a diáknak a parkoló autóban, hogy milyen lényeges az olajszint ellenőrzése.

A vezetési kartont a tanulónak minden óra kezdetekor és befejezésekor alá kell írnia, így jogában áll nem elismerni az oktató által feltűntetett időpontok valódiságát. A területileg illetékes kormányhivatal ellenőrei pedig az autó kilométeróra-állását is ellenőrizhetik, és ha nem egyezik a lekönyvelt és a műszeren szereplő azaz, a csalást elkövető oktatóra 30-tól 100 ezer forintig terjedő büntetést szabhatnak ki. A hatóság komoly ellenőrzések eszközölésére készül: akár már a forgalomból is félreállíthatják az oktatóautót, és felmérhetik a tanfolyam éppen aktuális állását.

Ezután - az iskolavezető valamint a diák - közös beleegyezésével akárki, például a szülők is beülhetnek majd az hátsó ülésre a gyakorlati órákat szemügyre venni. A szövetség elnöke szerint ezzel is megvédhetik a tanoncot a csalások és a lelki terrorizálás ellen. Természetesen, ha a tanulót a nézőközönség nem ülhetnek be az engedélye nélkül mögé. Orosz a rengeteg visszaélés a magas benzináraknak köszönhető: jelenleg 430 forint egy liter benzin, és ez megnöveli a rivalizálást a konkurens iskolák közt. Míg lebukás nélkül el lehetett számolni az árnyékban parkoló oktatóautó fenntartási költségeit, kimondottan "megérte sumákolni".

Egy ötvenegy éves nő is áldozatul esett nemrégiben, ám a szövetségnél panaszt tett az esetéről, miután egy vidéki iskolában mintegy negyvennyolc tanórát kellett kifizetnie, ám elmondása alapján ezekből egy métert nem vezetett, csupán biztonságos üzemeltetést beszélték át oktatójával, valamint, hogy mit ellenőrizzen indulás előtt. Már majdnem kifutott az utolsó vizsga teljesítésének határidejéből, így került sor a panasztételre. Ezután egy új oktatóval két hét alatt felkészült, de ehhez további tizennyolc órát kellett kifizetnie. Ráadásul azért csak ilyen keveset, mert bebizonyosodott, hogy remek affinitása van az autóvezetéshez.

Hartman Ádám véleménye szerint a kilométerlimit beiktatása megnehezítené a budapesti iskolák helyzetét, mert 580 kilométert gyakran még csalás nélkül is nehéz összehozni. A fővárosi csúcsforgalomban és a külön vizsgán már nem kért, de a gyakorlati anyaghoz hozzátartozó manőverezési feladatok végrehajtásakor némely esetben csak pár kilométert tesz meg az oktatóautó s az így keletkezett kár nemigen lehet pótolni.

Valószínűleg a csaló iskolákat nem további szigorításokkal lehetne büntetni, hanem azzal, ha a jelentkezők egyszerűen máshová mennének és nem a legolcsóbbnak hirdetett intézményekbe. Míg egy vidéki városban általában 3000-3500 Forintba kerül egy gyakorlati óra, addig számos fővárosi iskola már 1300–1800 Forint körül kínálja ugyanezt. Persze az ilyen helyeken később annyi pótórát fizettetnek a tanulóval, hogy a kurzus végén sokkal több pénz üti az iskola markát, mintha eleve a korrekt árat írnák a reklámokba. Sok esetben, ha a tanuló nem működik együtt, még kenőpénzt is kicsikarnak belőle, melynek mértéke azon múlik, hogy miben egyezett meg a vizsgabiztos az oktatóval. Orosz János elmondása szerint így elképzelhetjük a kézjeleket, a tíz-, húsz-, illetve harmincezer forintos kenőpénzekről. Egy ujj tízezer, kettő a húsz, három a harmincezer Forintos "díjnak" felel meg.

A tanulóknak mindenképp javallott, a szerződés aláírása előtt mélyrehatóan tájékozódjanak arról, milyen minőségű oktatásban lesz részük, valamint mibe is fog kerülni az egész tanfolyam. Ha valaki még biztosabbra akar menni tisztesség terén, érdemes olyan iskolát keresnie, ahol az oktatóautókat felvértezték a tanulási folyamatot ellenőrző eszközzel, azaz oktaméterrel, mely elektronikus vezetési karton készítésére alkalmas eszköz.

Ez a rendszer nem ma készült, mégis háromezer magyar oktatóautóból csupán százba építették be a megjelenése óta eltelt öt esztendő során - meséli Tóth Richárd fejlesztő. Az oktamétert a TirSuli (szekszárdi autósiskola) megrendelésére készült el. Az iskolánál állami támogatást nem kaptak, de a gép természetesen az adójogszabályok figyelembevételével készült. Eredetileg nem a korrupciót akarták segítségével visszafogni, valamint a bonyolult adminisztrációs munkában szerették volna megkönnyíteni az iskolában. Az eltelt évek során lényegesen több papírmunkát kell az iskoláknak könyvelni. 2011-ben már kormányrendeletben is megemlítették az elektronikus vezetési kartont, ám az előretörés hanyatlani kezdett. A rendeletben foglaltak alapján a hatóság elnökének kellett volna definiálnia, mit is kell tartalmaznia egy-egy e-kartonnak hogy végül elfogadják az elavult papírváltozat helyett. Nos, ezt a mai napig nem sikerült elérni, így az Onitek Kft.-től kapott elektronikus bizonylat nem alkalmas a vizsgákra való jelentkezésre. (Kérdéseinket elküldtük a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, válaszukat a cikk végén olvashatjátok.)

Mi a helyzet a motorosokkal?

A szabálymódosítási herce-hurca határozottan kedvezően hat a motorjogosítvány megszerzésének feltételeit tekintve. Régebben egy-egy szabálymódosítással logikátlanná tették magát a kategóriaváltást: egészen idáig a 125 köbcentis és legfeljebb 11 kilowatt motorteljesítményre jogosító A1, az ettől az évtől létező, 35 kilowattos korlátozást jelentő A2, valamint a korlátlan A kategóriás jogosítvány típusok közti váltás maximum a kisebb kategória megszerzésétől volt érvényes - egy éven keretén belül tehette meg teljes tanfolyamismétlés mellőzésével a tanuló. Azonban már a vizsgázót felmentik az elméleti kurzus, valamint a vizsga alól, így rögtön gyakorlati vizsgára mehet, már ha az előzőleg megszerzett kategóriától számított két esztendőn belül beadja jelentkezését.

Fontos feltétel, hogy ezt kizárólag akkor teheti meg, ha még nem mentesült az elméleti tanfolyam valamint a vizsga alól. Ha egy tanuló két évet meghaladóan óhajt felsőbb motoros kategóriára váltani, nem a teljes kurzust, hanem az adott kategóriától függően, csökkentett óraszámban kell tanulnia. Jelen pillanattól akár a már megkezdett kiskategóriás motoros oktatás ideje alatt is dönthet úgy a diák, hogy inkább nagyobb kategóriára vált, ha minden egyéb feltételnek megfelel. Lehetőséget adnak arra is, hogy a korábban megszerzett vizsgák egyeztetése után a már nem létező M kategóriás (vagyis magyarországi segédmotoros) jogosítványt európai AM engedélyre cseréljék a jelentkezők, és a szintén megszüntetett A korlátozott jogosítványról is egyszerűen tovább lehet majd lépni az új A2-re.

Az iskolák működését megkeserítő, irreális köbcentimegkötések is enyhültek. Immáron korlátlan A kategória esetén minimum 595 köbcentis motorral lehet oktatni és levizsgáztatni a tanulókat, ez az A2 esetén 395 köbcenti. Így küszöbölik ki a különféle motortípusoknál adódó pár köbcentis eltérésekből keletkező problémákat. Azon iskolák, melyek végül úgy döntöttek, kapcsolódnak a szolgáltatáshoz, most még csupán a diákok megnyugtatására használhatják az oktamétert, és ugyanúgy el kell számolniuk a papírokkal. Tán ezért érdeklődnek kevesebben. A rendszernek két része van. Az autóba beépített eszköz műholdas kapcsolat segítségével pontosan feljegyzi mikor és hol haladt el a gépkocsi, milyen sebességet tett meg, mindezt mekkora úton, és persze azt is, ki vezette azt. A tanulók beazonosítása egyénenként csipkártyával történik, azaz a személyes adatokat a rendszer központi szervere őrzi, így elviekben a csalás lehetősége kizárva. Az információkhoz az elszámolásnál az iskola férhet hozzá és a tanuló, ha belép saját profiljával a rendszerbe. Így megtudhatja, hol tart a tanulási folyamatban továbbá, hogy hány Forintot használt fel az addig letudott vezetések során. Tóth Richárd szerint ez az oktatóknak is hatalmas segítség lehetne, mivel nem kellene a papírmunkával bajlódni, valamint a sárga csekk ellenőrzőszelvényével egyeztetni az aktuálisan befizetett összegeket. Sajnos ez a könnyítés még mindig csak feltételes módban fog létezni egy ideig.

Egy-egy ilyen készüléket tekintve 120-150 ezer forintos költséggel kell kalkulálni a rendszert alkalmazó iskoláknak, továbbá be kell szerezniük egy ügyviteli szoftvert, melyet a gyártó cég öt gépjármű esetében már ingyen mellékel. Mindezeken túl autónként bruttó ötezer Ft rendszerhasználati díjjal kell kalkulálni havonta, ami - a fejlesztő elmondása szerint - tisztázott piacon kigazdálkodható lenne. Az említett cég az utóbbi öt évben csatlakozott autósiskolák által gyűjtött, több tízezer tanuló tapasztalatait summázva alapos statisztikákat gyártott. Az adathalmazt felkínálták a közlekedési hatóságnak, de a hatóság nem igényelte.

Az öt éve üzemelő elektronikus ellenőrzőrendszer így most még csak egy kuriózum. Míg számos autósiskola a lebukástól nem félve lépten-nyomon csalhat, és nem változnak fővárosi tarifák, nem várható, hogy csoportosan állnak majd rá a tanfolyamok szervezői a rendszerre. az is kérdéses még, mennyire lesz hatékony a már említett ellenőrzés, hány olyan vizsgabiztos van itthon, akit meg lehet/ kell kenni egy sikeres vizsga letételéért, és a karton ügyében mikor lép majd a kormány.

Orosz János azt mondja, már a rendeletmódosítás előrelépés, de a tanulók érdekeit szolgálva további törvényekre lenne szükség. A legjobb az lenne, ha az iskolák saját maguktól választanák az elektronikus karton használatát, hogy csökkentsék az egyre növekvő papírmunkát. Ettől persze megnőhet a jogosítványszerzés költsége, hiszen míg eddig hivatalosan kétszáznegyven órát dolgozhatott egy oktató havonta, ez az új rendszer után kétszáz óra alá csökkent. Logikus lenne az a cél, hogy a növekvő adminisztrációs problémák és csekély lehetőségek miatt maguktól akarjanak áttérni az e-kartonra az iskolák.

További problémák

A KRESZ-vizsgák időpontjának kiosztása két hónapja igencsak lelassult - ezt a megkérdezett autósiskola vezetője is megerősítette. Mai eddig két hét volt, most két hónap: ezután tudnak elméleti vizsgát tenni a tanulók. Az NKH hivatalos közleménye szerint felhívják a figyelmet rá, hogy a vizsgaidőpontok kiosztása a megyei és budapesti felügyelőségek kompetenciája. A galiba attól alakulhat ki, hogy a vizsgabiztosok éppen akkor veszik ki tömegesen szabadságukat, mikor a tanulóvezetők nagy számban adják be jelentkezésüket tanfolyamokra, illetve vizsgákra. Ha ez valóban igaz, a probléma hamarosan megszűnik, noha a tanév megkezdésével eleve kevesebben fognak jelentkezni jogosítvány megszerzésre idő hiányában. További opciók is vannak még, ám azokat eddig sem a Közlekedéstudomány Intézet, sem az Országos baleset-megelőzési Bizottság adta nyilvánosságra. 2011-ben rájöttek, hogy a közlekedési ismeretek oktatását bele kellene applikálni az általános és középiskolák tananyagába. Ezen elv szerint az általános iskola befejeztével mindenkinek meglenne a segédmotoros jogosítványa, az érettségi tájékán pedig meglenne a jogosítványa személygépjárműre. Ám ez Magyarországon még elég irreálisan hangzik, de kampánytémának beválhat.

Mikortól kötelező az e-karton? Megszólal az NKH

A járművezető képzés teljes megreformálására, annak törvényesebbé váltására tett intézkedések két óta folyamatosan zajlanak. Első intézkedésként fontos megemlíteni a Kkt. 2010. év decemberi módosítását, mellyel elindult az iskolák megtisztítása. Az előre megírt stratégiát követve rengeteg változás történt az utóbbi két évben, kiemelkedő eredmények látszanak már napjainkban is. A terv részeként a modern technológiák – szigorúan az előírt minőségbiztosítási követelmény bírálás sikeres teljesítése mellett – bevezetésére kerültek a járművezető oktatásban. Ide sorolható a gépjárművezető képzésben valamint a vizsgáztatásában kompetens szakemberek oktatásának és továbbképzésének hathatós reformja, a jobb minőségű és színvonalasabb képzést megcélozandó. ezen a nyomon haladva,  2011. évétől kezdődően egyre szigorodtak a szaktárcára vonatkozó jogszabályok, továbbá az idevágó hatósági előírások megalkotásán keresztül az oktatás lebonyolítására, a tanulók informálására vonatkozó előírások.

Mindezek alapján megállapítható, hogy az újítások között szerepelt az e-karton bevezetése is. Napjainkban is a fent felsorolt szigorítások elérése érdekében tesz lépéseket a közlekedési hatóság. Mindezeket figyelembe véve lett szorosabb az együttműködésre a fogyasztóvédelmi szervekkel, valamint a rendőrség közlekedésrendészetért felelős szervezeti egységével. Ugyancsak ennek keretében hoztuk létre az e-learning oktatási formát is. Az elektronikus vezetési karton minőségbiztosítási elvárásainak lefektetése, komoly megfontolással jár tekintettel, hiszen egy olyan rendszer kialakítása a cél, mely teljesen kiskapu mentes, reális, hiteles adatokat rögzít, továbbá a tanulók érdekeit segíti.

VisszaTovábbi cikkek

Az évtized legnagyobb autósiskolai átverésére derült fény című cikkhez hasonló írás: Jön a szigor: 580 kilométert kell vezetni a jogosítványhoz