Ford T-modell, az első sorozatban gyártott népautó

2013-július-02 (kedd) 19:45:29 | Kategória: Retrológia

Ford T-modell, az első sorozatban gyártott népautó

Frederick Winslow Taylor által feltalált futószalagnak köszönhetően az 1900as évek elején beköszönthetett az autógyártás aranykora. Ekkoriban született meg a híres Ford T-modell, Henry Ford cégének falai között. A cég a ma is ismert 1903-as alapítású Ford Motor Company nevet kapta. Ekkoriban még alig 200.000 autó közlekedett Amerika útjain, mivel az akkori korszerűtlen gyártási módszerek miatt, minden autó egyedi igények szerint és egyedi alkatrészekkel készült. Ezzel nagyon költségessé és időigényessé téve a gyártást és a javítást. Emiatt az autó csak a felső osztály kiváltsága volt.

Az első gyárból kigördült modelljük 1908 szeptemberében látta meg a napvilágot és a Tin Lizzy, vagyis „Dágog Böske” becenevet kapta. A neves gépjármű első tervei a Ford művek neves főmérnökeinek, Childe Harold Wills, Galamb József és Farkas Jenő rajzasztalán születtek meg, még 1907-ben.

Galamb József tervei

A tervezéskor a főbb célkitűzések közé tartozott, hogy mindenki számára elérhető, olcsó, megbízható, könnyen vezethető és karbantartható járművet készítsenek. Ezzel lehetővé tették az amerikai középosztály számára az utazást autóval megfizethető áron.

Ennek a célnak az elérését talán semmisem tükrözi jobban, minthogy 1908-ban 850, 1925-ben már csak 250 dollárba kerültek. Olcsóságát jó jelzi, hogy 1914-ben egy átlagos Ford-gyári munkás négyhavi keresetéből megvehetett egy Ford T-modellt, amit már napjainkban sokan nem mondhatunk el.

A négyhengeres 2879 cm3-es vízhűtéses benzinmotor maximális teljesítménye 20 lóerő volt, mely a mindössze 540 kilógrammos kasznit magabíztosan tudta mozgatni. A hihetetlen alacsony tömeget vanádium és hőkezelt fémek használatával érték el a gyártás folyamán. A fogyasztása 100km-en 10 liter volt, maximális sebessége 65-70km/h. Ez a fogyasztás nem is tekinthető rossznak. A T-modellhez több karosszéria is készült, hogy több felhasználási területen is bizonyítani tudjon.

Ford T-modell

A gyártás megkezdése után alig egy évvel 1909-ben már 10 ezer darabot adtak el belőle és ezzel a legkedveltebb autó lett Amerikában. 1914-ben a Ford több autót gyártott, mint az összes többi járműgyártó együttvéve. Az eladások folyamatosan növekedtek 1914-ben 250 ezer, 1915-ben 500 ezer, 1922-ben 900 ezer, 1923-ban 2 millió darabot adtak el belőle. A gyártókapacitás csúcsát 1925 jelentette, amikor napi 9–10 ezer autó gördült le a gyártósorról, és ez éves szinten már a kétmilliót is meghaladta. A gyártott darabszám tekintetében más autótípus egészen 1972-ig nem tudta ezt felülmúlni, akkor elsőként a Volkswagen Bogár volt képes megelőzni. 1927-ben befejeződött a gyártása,  összesen 15 millió darabot adtak el a T-modellből. Gyártása során a faváz karosszéria helyett később acélt alkalmaztak, de ezenkívül semmilyen lényeges szerkezeti változtatáson nem esett át a közel 20 év alatt.

Az eladások száma ugrásszerűen megnövekedett 1913-tól Galamb József futószalag terveinek köszönhetően, melyet a húsíipartól lestek el. Ezzel már készen álltak a tényleges tömeggyártásra. Ezzel a módszerrelaz autó elkészítése 12.5 óráról alig 1.5 órára csökkent. Kezdetben egy percenként,  a csúcson 10 másodpercenként készült el egy T-modell. Henry Ford az új, monoton munkát végző embereinek a bérét, az addigi duplájára, napi 5 dollárra emelte.

Ford gyártósor

Az autó kezdetekben csak fekete színben volt  kapható, hogy ezzel is spóroljanak a költségeken és a gyártási időn, ez volt ugyanis a legolcsóbb, legkönnyebben javítható és legtartósabb, illetve a leggyorsabban megszáradó festék. Ebből a kórszakból fenn maradt egy híres mondása Henry Fordnak: „vevőink bármely igényét ki tudjuk elégíteni a színek terén, feltéve, hogy fekete színt igényelnek”. Később azonban a választható színek között szerepelt a kék, sárga és szürke szín is.

Ford T-modell fekete színben

Az autóból rengeteget megőriztek múzeumok és magánszemélyek is. Magyarországon a Közlekedési Múzeumban egy tökéletes állapotú, a makói Galamb József Szakközépiskolában pedig egy felújításra váró T-modell látható.. Megbízhatóságát pedig mi sem bizonyíthatná jobban, hogy 2000-ben több mint 100 ezer üzemképes darab volt belőle világszerte. 1999-ban Las Vegasban egy nemzetközi zsűriből álló bizottság és a közönség egyöntetűen választotta a Ford T-modellt az Évszázad Autójának, mely forradalmasította az autóiparban a tömeggyártását. Ugyanakkor szerepel a világ ötven legrosszabb autójának listáján is, ahol az egyszerű karosszéria és belső tere miatt a Zastavához hasonlították, holott éppen ez volt az előnye, mivel így alacsonyan lehetett tartani az árát.

Ford T-modell

 

Ford ezt mondta az autóról:

"Nagy tömegeknek szánt autót fogok építeni. Elég nagy lesz egy családnak, de mégis elég lesz egyetlen ember, aki kezeli és gondoskodik róla. A legjobb anyagokból, a legjobb szakemberek fogják összeszerelni és a modern mérnöki munka legegyszerűbb konstrukcióira fog épülni. Ennek ellenére annyira olcsó lesz, hogy bárki, akinek jó fizetése van, képes lesz megvásárolni és családjával együtt élvezni azt az áldott időt, amit Isten nagyszerű nyílt terei nyújtanak."

– Henry Ford

Ford T-modell

VisszaTovábbi cikkek

Ford T-modell, az első sorozatban gyártott népautó című cikkhez hasonló írás: Az első jogosítvány