Mennyibe kerül ma Magyarországon egy autó fenntartása?

2013-augusztus-03 (szombat) 22:30:46 | Kategória: Hasznos

Mennyibe kerül ma Magyarországon egy autó fenntartása?

Sok fiatal számára jön el az a nap, mikor átveheti a várva várt és dicső szabadságot jelentő jogosítványt. Persze a jogsi önmagában csak egy kártya, hogy tényleg élvezni is tudjuk a hatalmát érdemes venni hozzá egy saját autót. A legtöbb új tagja az autós társadalomnak még nincs tisztában mivel jár egy autó megvásárlása, vagy hogy mitől lesz egy vásárlás jó vétel. Sokan úgy gondolják vesznek egy régi 20-25 éves autót és azzal máris szánthatják az utakat. Nyilván ezeknél a bontószökevény autóknál sok szervizprobléma fog felmerülni, ami nem is feltétlen akkor derül ki, amikor elgurulunk az eladó fél széles mosolya mellett. Iménti kijelentésemet saját tapasztalatból is meg tudom erősíteni egy hobbi célra vásárolt 20 éves Honda Accord felújítása révén. Az autó árának sokszorosát is rá lehet áldozni, hogy arra szintre kerüljön, mint ahogyan a gyárból kigördült.

Mi lehet a másik út? Nézhetünk hitelre újabb típust is. A legtöbben itt teszik meg az első lépést a hitel erdőben. Sok kérdés merül fel ilyenkor: önrész, kamat, devizahitel. Ha a bevételek engedik és tartósan tudjuk biztosítani a törlesztést csak úgy érdemes belevágni. Nem szabad túlvállalni magunkat és belemenni olyan feltételekbe, aminek nem tudunk eleget tenni és később megbánás fogja kísérni az esetet.

Tegyük fel megvásároltuk az elvárásainknak legmegfelelőbb autót. Feltettünk magunkban minden fontos kérdést, ami a legjobb döntés meghozását segítették, mint például: Mennyi a fogyasztása? Van-e hozzá bontott és új alkatrész és mennyiért? Mennyire szervízigényes? Mik a típushibái a modellnek? Kiszolgálja-e azt a célt amire kell? Nem pazarló-e a fenntartása? Az, hogy milyen színű, meg milyen gyorsulása van nem feltétlen célszerű az első kérdések közé sorolni. Apró (szubjektív) tanács: Idősebb autóvásárlás esetén a japán autók előnyösebbek lehetnek, ha magas felszereltség az elvárásunk, mivel többségében sok kényelmi funkció széritartozék volt a nyugati veténytásakkal szemben. Ilyen kényelmi felszerelés például a klíma, elektromos ablak elől-hátul, elektromos napfénytető, vagy az elektromosan állítható tükrök. Nyilván, ha régi autóról beszélünk ezeket rendesen át kell nézni, hogy műszakilag minden rendben legyen velük.

Az óperencián és a hitel hegyeken túl

Az alacsony törlesztő részlet csapdájába könnyű belesétálni. Ilyenkor megfeletkezünk a futamidőkről és csak az jár a szemünk előtt, hogy havi kevés pénzért lehet egy jó kis autóm. Érdemes azért kiszámolni, hogy mennyi a piaci ára egy autónak, mennyit fog mondjuk amortizálódni az ára mire kifizetjük az autót, tegyük fel 4 év múlva és, hogy a kamatokkal együtt mennyit fizettünk ki a végére. Egy 1 millió forintos autó esetében egy rosszul megválasztott hitelkonstrukció révén lehet, hogy a 4 év lejártáig kifizetünk 1.6-1.8 millió forintot is akár a kamatokkal együtt és az autó 4 évvel későbbi piaci ára pedig már csak 600 ezer forint lesz. Ennél nem fog többet érni, ha el szeretnénk adni. A különbözet mérlegelését mindenki maga döntse el.

Nézzük, mivel is kell még számolnunk:

  • Biztosítások
    • Casco
      Az autótulajdonos dönti el, hogy szeretné-e megkötni vagy sem. Ha a casco-szerződés mellett döntünk, akkor havi díjat vagyunk kötelesek fizetni, ami 10-20 000 Ft körül is mozoghat. Ha nem kötünk cascot, akkor is kell fizetni, igaz nem annyit: egyszeri kockázati kamatfelárat, illetve, ha bármi baj történik az autóval (pl. lopás, totálkár, töréskár), az kizárólag a tulajdonos zsebére megy.
    • Kötelező
      Összege autótípustól függ, de ez is lehet akár havi 10-20 000 Ft.
  • Súlyadó, vagy inkább már teljesítményadó

Évente csak egyszer kell fizetni, viszont egész jelentős összeg is lehet belőle: attól függ, milyen autóval rendelkezünk. Az alábbi módon lehet kiszámolni a várható összeget:
– gépjármű első 3 évében 345 Ft/KW,
– 4 és 7 év között 300 Ft/KW,
– 8 és 11 év között 240 Ft/KW,
– 12 és 15 év között 185 Ft/KW,
– minden 16 év feletti gépjármű után 140 Ft/KW

  • Szervizdíjak

Sokféle létezik, ezért ez az összeg havonta változik, de ami, hogy mindig van és sosem időzít jól..
- Rendszeres szerviz: az elhasználódott és elkopott alkatrészek, illetve a téli és nyári gumi, valamint az olaj és az ablakmosó-folyadék cseréje.
- Eseti szerviz: ha bármi meghibásodás történik az autóban.

  • Üzemanyag

Évente átlagban 10-15 000 kilométert vezetünk, 1000 km-re az üzemanyag átlagosan 20 000 Ft körül van. Természetesen nem árt kiszámolni ezt mindig a jelenlegi üzemanyagárakkal és a gépjármű fogyasztási adatainak megfelelően. A fogyasztási érték változhat a gépjármű műszaki állapotától is.

  • Egyéb kiadások

Pl. autópálya-díj, parkolási díj.

  • Deviza alapú hitel esetén

A hiteltörlesztés összege általában havonta változik: lehet alacsonyabb, de magasabb is.

Összességében tehát elmondható: mielőtt autóvásárlásba kezdünk, nagyon fontos, hogy mérlegeljünk. Gondoljuk át, mi az, amit be tudunk vállalni, rendelkezünk-e annyi tartalékkal, hogy az autótartás egyéb, a havi törlesztésnek akár a dupláját is meghaladó költségeit tudjuk-e majd fizetni. Ha a válasz igen, csak akkor vágjunk bele az autóvásárlásba.

VisszaTovábbi cikkek

Mennyibe kerül ma Magyarországon egy autó fenntartása? című cikkhez hasonló írás: Sebességváltás, ahogy érdemes