Sebességváltás, ahogy érdemes
Hosszú, vagy rövid?
Tisztázzunk az elején pár alapfogalmat, hogy mit is jelent a rövid és hosszú váltó fogalma. Egy autó menetteljesítményét a jól összehangolt alkatrészek együttes és precíz munkavégzése határozza meg. Ez alól a hajtáslánc részei sem kivételek. Az első ilyen alkatrész a váltó, mely típusa szerint lehet kézi, automata és fél-automata. Fokozatainak számával és a főáttétel arányával jellemezzük. Mondjuk egy 3.55:1-hez főáttétel azt jelenti, hogy egy kerékfordulatra a főtengely 3,55-ös fordulata jut.
Általánosságban elmondva ez a szám minél nagyobb annál jobban gyorsul az autó. Természetesen ilyenkor hamarabb is kell váltani gyorsuláskor, ezért nevezik rövid váltónak, bár ezt a kifejezést hallani a váltókar hosszára is. Ilyenkor az autó végsebessége alacsonyabb lesz, ellenben ezt a végsebességet hamarabb éri el.
Ennek gyökeres ellentéte a hosszú váltó, mely a városi gazdaságosabb autóüzemeltetés miatt előnyösebb. Jobban kiautózhatóak a köztes sebességfokok, így nem kell szerencsétlenebb helyzetekben nagyon magasan tartanunk a fordulatszámunkat. A fogyasztás mérséklődik, a gyorsulás visszafogottabb lesz, ellenben nagyobb végsebesség érhető el.
Különböző szervizekben, tuning műhelyekben és specialistáknál ezeket a váltókat különböző szinkrongyűrűkkel és áttételekkel át tudják állítani az igényeinknek megfelelően. Természetesen mindenkinek magának kell eldönteni, hogy mit tart fontosnak egy autóban és annak menettulajdonságaiban, esetleg fenntarthatóságában.
Néhány költség csökkentő tipp, melyet a jó váltóhasználat és megfelelő sebesség megválasztással érhetünk el
Amikor csak tehetjük és a folyamatos haladásunk biztosított, igyekezzünk beállni egy adott fordulatszámra és ne ingáztassuk, ugyanis az újra felgyorsuláshoz több üzemanyagot kell elégetni. Ezt a fordulatszámot az autó tömeg/teljesítmény arányával arányosan kell meghatározni. Városi közlekedésre előnyös az 1200-1700as fordulat, efölött sem lesz természetesen baja kedvenc gépjárművünknek, csak a fogyasztása lesz valamivel magasabb. azt a pénzt meg el lehetne költeni akár egy autómosásra is. Az alacsonyabb pedig könnyen lefulladáshoz vezet, illetve nem biztosít elég lendületet egy esetleges kigyorsításhoz, ha szükségessé válna.
Persze sok fiatal szeret feltűnősködni. Vesznek valami nagyon régi, de még működő autót (VW Golf II-III, BMW E30, Honda Civic a népszerűbbek), rátesznek egy sport kipufogó dobot és máris a versenypályán érzik magukat. Ezeknek az autóknak a folyamatos magas fordulatszámon való túráztatása megfelelő szervízelés és jó minőségű olajok hiányában az autó költséges elromlásához vezetnek, súlyosabb esetekben akár hengerfejes is lehet az autó. Kerüljük az ész nélküli rodeózást.
Legyünk előrelátóak. Ha látjuk, hogy előttünk nemsokára pirosra vált a lámpa, ne adjunk feleslegesen gázt. Vegyük el a lábunkat a gázról és csak guruljunk el a lámpáig. ezzel a fékkel is spórolunk, jól jöhet az még.
Sose erőltessük a váltást, nyomjuk szépen be a kuplungot és finoman engedjük fel, úgynevezett váltó tépéskor ugyanis folyamatosan sérül a váltó szinkrongyűrűje, mely később pontatlansághoz és akadó sebességfokokhoz fog vezetni. Ne úgy tekintsünk rá, mint egy botra, amit el kell törnünk, vagy ki kell tépnünk a váltóboxból, ez nem arra való.
Tapasztaltabb autó tulajdonosok már feltehetően ismerik ezt az utolsó tippet. Gondolom már sokan hallottátok a fogaskerekek nagyon durva súrlódását egy kézi váltós autónál, mikor 1esből megpróbált hirtelen átváltani rükvercbe. Vagy, hogy nagyon nehezen akarja bevenni a sebességet. Ekkor se próbáljuk meg erőltetni. Célszerű átváltani egy teljesen másik sebességbe, hogy a fogaskerekek új pozíciót vegyenek fel és utána próbáljuk meg újra a megfelelő sebességbe tenni. Érezni lehet a különbséget.
Sebességváltás, ahogy érdemes című cikkhez hasonló írás: Közlekedési szabálysértési bírságok 2013